Do zadań poradni należy:
Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.
Oferujemy pomoc w zakresie wstępnej, wielospecjalistycznej konsultacji dla dzieci w wieku do ukończenia 4 roku życia. Zespół Konsultacyjny dokonuje wstępnej oceny funkcjonowania dziecka i udziela wskazówek do dalszego postępowania diagnostycznego, terapeutycznego, wychowawczego. W skład zespołu konsultacyjnego wchodzą psycholog, pedagog i logopeda. Po zakończeniu spotkania rodzice lub opiekunowie prawni dziecka uzyskują pisemną opinię podsumowującą spotkanie.
Pracownicy poradni wykonują także badania psychologiczne, pedagogiczne oraz logopedyczne dzieci w wieku do rozpoczęcia nauki w szkole, na podstawie których ustalane są wskazane formy pomocy (terapia, objęcie opieką psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu). Przeprowadzana jest także diagnoza niezbędna w procesie wydania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeń o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania oraz orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
W trakcie bieżącej pracy z dziećmi będącymi pod opieką Poradni oraz zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka prowadzone są zajęcia w formie:
Specjalistycznej terapii indywidualnej (psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna,
rehabilitacyjna). Realizowane są różne metody i techniki, m. in.:
- Techniki behawioralne
- Terapia karmienia
- Metoda werbotonalna
- Alternatywne metody komunikacji
- Praca z dzieckiem z mutyzmem
- Elementy SI
- NDT-Bobath
- Terapia czaszkowo-krzyżowa
- Terapia ręki
- Elementy metody Weroniki Sherborne
- Metoda Dobrego Startu
- Terapia widzenia
- EEG Biofeedback
Grupowych zajęć terapeutycznych (w parach, w kilkuosobowych grupach, z udziałem
rodziców lub bez)
- przygotowujące do wejścia w grupę rówieśniczą (przedszkole, szkoła)
- trening umiejętności zabawy w grupie
Bezpośrednia pomoc rodzicom
- Poradnictwo i psychoedukacja
- Wsparcie terapeutyczne
- Grupa wsparcia
- Warsztaty dla rodziców
- Interwencja kryzysowa
- Mediacj
Indywidualne konsultacje dla nauczycieli.
Wykłady, prelekcje i warsztaty dla Rad Pedagogicznych zgodnie ze zgłoszonym zapotrzebowaniem.
Wsparcie w opracowaniu IPET-ów, wskazówki do pracy w przedszkolu.
Możliwość indywidualnej konsultacji dla nauczycieli dzieci objętych opieką Poradni.
Wsparcie informacyjne w zakresie przepisów prawa oświatowego, opiniowania i orzecznictwa.
Istotą nowego modelu wspomagania jest wpisanie doskonalenia zawodowego nauczycieli w szersze działania, których celem jest rozwój całej szkoły rozumianej jako organizacja ucząca się. U podstaw wprowadzanej zmiany leży przekonanie o dużym znaczeniu ewaluacji pracy szkoły. Dzięki niej może ona skutecznie planować własny rozwój, a także kierować wsparcie tam, gdzie jest ono faktycznie potrzebne.
PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA KOMPLESOWEGO WSPOMAGANIA SZKÓŁ
W modelu kompleksowego wspomagania szkół świadczymy pomoc szkole po zidentyfikowaniu jej potrzeb (bardzo ważna jest autonomia szkoły i demokratyczność we wdrażaniu zmiany). Istotą nowego modelu jest wpisanie doskonalenia nauczycieli w szersze działania, których celem jest rozwój całej szkoły traktowanej jako organizacja ucząca się.
Specjalistyczna Poradnia Wczesnej Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w ramach wspomagania rozwoju szkół oferuje:
- współpracę w ramach procesowego wspomagania rozwoju szkół opartego o zdiagnozowane potrzeby,
- udział w projekcie “O uśmiech dziecka. Promocja zdrowia i profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży”,
- doskonalenie zawodowe nauczycieli w realizacji pracy zdalnej na platformie elearningowej,
- udział nauczycieli i dyrektorów w pracach sieci współpracy i samokształcenia.