Jednym z elementów nowego modelu wspomagania szkół są międzyszkolne sieci współpracy i samokształcenia. Jest to forma pracy, która ułatwia wymianę doświadczeń, poznawanie sprawdzonych rozwiązań oraz rozwijanie kompetencji nauczycieli i dyrektorów szkół. Służy integracji lokalnego środowiska edukacyjnego. Nauczyciele, dyrektorzy zrzeszeni w sieci współpracy współpracują ze sobą w ramach wybranego zagadnienia, wspólnie rozwiązują problemy, dzielą się pomysłami, spostrzeżeniami – zarówno poprzez zastosowanie narzędzi nowoczesnych technologii, jak i podczas spotkań osobistych. Praca odbywa się pod kierunkiem koordynatora sieci współpracy i samokształcenia zgodnie z ustalonym, w porozumieniu z uczestnikami, harmonogramem. Wszystkie działania w ramach sieci są zgodne ze zdiagnozowanymi potrzebami. Doskonalenie zawodowe odbywa się poprzez wymianę doświadczeń członków sieci oraz w trakcie form szkoleniowych prowadzonych przez koordynatora lub eksperta zewnętrznego.
Współpraca nauczycieli w ramach sieci trwa od września do maja danego roku szkolnego. Udział w pracach sieci jest nieodpłatny i dobrowolny. Zapisy do sieci trwają cały rok. Nauczyciel, który chce uczestniczyć w pracach sieci zgłasza swój udział poprzez wypełnienie i przesłanie formularza.
Każdy członek sieci uczestniczy w takich formach współpracy i doskonalenia, które jemu są najbardziej potrzebne i przydatne. W każdym roku działania sieci uczestnicy otrzymują zaświadczenie potwierdzające udział w pracach sieci wraz z wykazem tematów szkoleń z liczbą godzin.
Więcej informacji: Maciej Kocurek, Iwona Sołtysińska, Maciej Świeży, Irmina Wachna-Sosin „Przewodnik metodyczny dla koordynatorów sieci współpracy i samokształcenia.”
WYKAZ SIECI WSPÓŁPRACY
- Sieć dla nauczycieli świetlic szkolnych tzw. świetlicowa – koordynator Joanna Trygar-Polak
- Sieć dla nauczycieli przedszkoli tzw. przedszkolna – koordynator Teresa Starzec
- Wczesne wspomaganie i kształcenie specjalne w przedszkolu – koordynator Alicja Kira
- Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu – koordynator Renata Flis
- Profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży – koordynator Stanisław Bobula
- Dla animatorów rozwoju szkoły (ARS) – koordynator Renata Flis
KOORDYNATORZY

Teresa Starzec – koordynator sieci „przedszkolnej”
Nauczyciel dyplomowany, posiada II stopień specjalizacji zawodowej w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, ma długoletni staż pracy w świetlicy szkolnej; jest trenerem II stopnia KLANZY, prezes Oddziału Stowarzyszenia KLANZA w Krakowie w latach 2009-2018; profesjonalny fundraiser (certyfikat Polskiego Stowarzyszenia Fundraisingu). W latach 2005-2008 i 2013-2014 szkolny koordynator europejskich projektów w ramach programu COMENIUS, a obecnie (2017-2020) w programie ERASMUS. W roku 2016 koordynator sieci Współpracy i Samokształcenia dla nauczycieli świetlic szkolnych „sieć świetlicowa” w ramach wspomagania Rozwoju Szkół w Gminie Miejskiej Kraków. Od 2017 koordynuje sieć przedszkolną.

Joanna Trygar-Polak – koordynator sieci „świetlicowej”
Nauczyciel dyplomowany, pedagog specjalny terapeuta, nauczyciel wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, instruktor tańca, instruktor fitness, terapeuta Integracji Sensorycznej, trener I stopnia Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i animatorów KLANZA, w latach 1999-2004 nauczyciel języka polskiego oraz tradycji i kultury polskiej w Szkole Polskiej w Jekabpilsie na Łotwie.

Renata Flis – koordynator sieci dla:
- animatorów rozwoju szkoły,
- nauczycieli z przedszkoli – Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu
- koordynatorów sieci w specjalistycznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych
Nauczyciel dyplomowany, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, oligofrenopedagog, trener coach. Wieloletni doradca metodyczny do spraw kształcenia integracyjnego, obecnie koordynator do spraw wspomagania zajmujący się organizowaniem wspomagania rozwoju szkół i przedszkoli w Gminie Miejskiej Kraków.
Autorka książek i publikacji. Autor i realizator innowacji pedagogicznych. Stale współpracująca z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji. Autor i realizator scenariusza warsztatów dla konsultantów ośrodków doskonalenia nauczycieli i dyrektorów z całej Polski w zakresie wspomagania nauczycieli w rozwijaniu u uczniów kompetencji kluczowych. Organizator wielu konferencji, seminariów i warsztatów. Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji w projekcie „Wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Gminie Miejskiej Kraków”.
Nagrodzona Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Nagrodą Ministra Edukacji Narodowej II Stopnia oraz nagrodami Kuratora Oświaty i Prezydenta Miasta Krakowa.

Stanosław Bobula – psycholog, edukator i coach, pracował osiem lat jako psycholog w gimnazjum w Krakowie. Od 2005 roku współpracuje z NODN “Sophia” prowadząc szkolenia dla nauczycieli, psychologów i pedagogów szkolnych, dyrektorów szkół i wizytatorów ds. ewaluacji. Trener w projektach takich jak “Szkoła współpracy” oraz “Szkoła kompetencji”. Propagator porozumienia bez przemocy (NVC). Autor dwóch książek na temat ADHD oraz wielu publikacji na tematy związane z edukacją, psychologią i wychowaniem. Współtwórca i trener rekomendowanego programu profilaktyki selektywnej “Program Nauki Zachowania (PNZ)”. Od września 2011 roku właściciel firmy szkoleniowej Era Edukacji.