Procesowe wspomaganie rozwoju szkół realizowane jest zgodnie z rekomendacjami ekspertów. Wypracowany model opiera się na następujących założeniach:
1. Wspomaganie jest adresowane do przedszkola, szkoły i placówki, nie zaś wyłącznie do poszczególnych osób lub grup, takich jak dyrektor czy nauczyciele, co oznacza, że poprzez doskonalenie nauczycieli, poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne oraz system informacji pedagogicznej zapewniany przez biblioteki pedagogiczne, całościowo oddziałuje się na przedszkole, szkołę i placówkę, rozumianych jako złożony, wieloaspektowy system (organizację).
2. Wspomaganie pomaga szkole w rozwiązywaniu problemów, a co za tym idzie nie wyręcza jej ani nie narzuca rozwiązań. Oznacza to, że placówki systemu wspomagania muszą uwzględniać podmiotową, autonomiczną rolę szkoły lub placówki. Podstawą wspomagania jest ścisła współpraca przy organizowaniu i realizacji działań wspierających pomiędzy wszystkimi podmiotami zaangażowanymi w proces wspomagania.
3. Wspomaganie wynika z analizy indywidualnej sytuacji szkoły i odpowiada na jej specyficzne potrzeby. punktem wyjścia wszelkich działań adresowanych do nauczycieli danej szkoły powinna być rzetelna, angażująca społeczność szkolną, diagnoza potrzeb przeprowadzona przez dyrektora przedszkola, szkoły bądź placówki.
4. Wspomaganie jest procesem, czyli odchodzeniem od pojedynczych, incydentalnych form pomocy, na rzecz długofalowych działań, które polegają na wspieraniu szkoły w diagnozie potrzeb, planowaniu działań, wprowadzaniu zmiany, aż po wspólną ocenę efektów i opracowywaniu wniosków do dalszej pracy.
5. Ponadto w procesie wspomagania uwzględnia się efekty kształcenia, w szczególności wyniki ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej szkoły lub placówki oraz wyniki sprawdzianu i egzaminów zewnętrznych, a także dostosowuje działania do kierunków polityki oświatowej państwa i wprowadzanych zmian w systemie oświaty.
6. Aby wspomaganie rozwoju przyniosło szkole wymierne rezultaty, konieczna jest współpraca dyrekcji, nauczycieli, instytucji wspomagania, ekspertów zewnętrznych, a także rodziców i uczniów.
SZKOŁY I PRZEDSZKOLA OBJĘTE WSPOMAGANIEM W ROKU SZKOLNYM 2020/2021
Procesowe wspomaganie:
1. Samorządowe Przedszkole nr 119
2. Samorządowe Przedszkole nr 67
3. Samorządowe Przedszkole nr 176
4. Samorządowe Przedszkole nr 10
5. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 6 – Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju
6. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 6 – Szkoła Podstawowa nr 154
7. Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 11 – Samorządowe Przedszkole nr 37
8. Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 11 – Szkoła Podstawowa nr 24
Wykorzystanie TIK w organizacji pracy zdalnej:
1. Samorządowe Przedszkole nr 33
2. Samorządowe Przedszkole nr 176
3. Szkoła Podstawowa nr 37
4. Szkoła Podstawowa nr 18
5. Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 9 – Szkoła Podstawowa nr 140
6. Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 9 – Samorządowe Przedszkole nr 19