Wspomaganie rozwoju szkół w Gminie Miejskiej Kraków
Istotą modelu wspomagania jest wpisanie doskonalenia zawodowego nauczycieli w szersze działania, których celem jest rozwój całej szkoły rozumianej jako organizacja ucząca się. Wspomaganie jest adresowane do przedszkola, szkoły i placówki, nie zaś wyłącznie do poszczególnych osób lub grup, takich jak dyrektor czy nauczyciele. Wspomaganie pomaga szkole w rozwiązywaniu problemów, a co za tym idzie nie wyręcza jej ani nie narzuca rozwiązań.
Specjalistyczna Poradnia Wczesnej Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Krakowie prowadzi wspomaganie rozwoju szkół na zasadach określonych w PROCEDURZE WSPÓŁPRACY W ZAKRESIE ORGANIZOWANIA I PROWADZENIA WSPOMAGANIA W GMINIE MIEJSKIEJ KRAKÓW.
Wspomaganie rozwoju szkół realizowane jest w zakresie:
- Procesowego, całościowego wspomagania rozwoju w oparciu o zdiagnozowane potrzeby i obejmuje następujące etapy: diagnoza potrzeb rozwojowych, doskonalenie nauczycieli (szkolenia, konsultacje, superwizje, itp), wdrażanie zdobytych kompetencji do praktyki szkolnej oraz monitoring i ewaluacja przez nauczycieli własnych działań. Formularz: Karta Zgłoszenia Szkoły, Formularz: Porozumienie w sprawie procesowego, całościowego wspomagania rozwoju szkoły.
- Doskonalenia kompetencji nauczycieli w ramach sieci współpracy i samokształcenia. Formularz: Zgłoszenie do sieci.
Zachęcamy Dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek do podjęcia współpracy na mocy porozumienia w zakresie procesowego, całościowego wspomagania rozwoju. Osobą odpowiedzialną z ramienia Poradni do organizacji wsparcia jest Opiekun Rozwoju Szkoły – koordynator ds. wspomagania.
Sieci współpracy i samokształcenia prowadzone są przez koordynatorów sieci – nauczycieli praktyków o najwyższych kwalifikacjach i kompetencjach.